sâmbătă, 22 martie 2014

Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării finale din învăţământul primar, sesiunea 2013-2014


Aprobată la Comisia Naţională de Examene Proces-verbal nr. 1 din 06 decembrie 2013
Validată prin Ordinul Ministrului Educaţiei nr. 1143 din 06 decembrie 2013
 Ministerul Educaţiei                                         Agenţia de Asigurare a Calităţii

 METODOLOGIA
DE ORGANIZARE ŞI DESFĂŞURARE A EVALUĂRII FINALE
DIN ÎNVĂŢĂMÎNTUL PRIMAR, ANUL ŞCOLAR 2013 - 2014

I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Evaluarea finală a rezultatelor şcolare în învăţămîntul primar se organizează în conformitate cu prevederile articolului 50 (3) al Legii Învăţămîntului şi reprezintă modalitatea de evaluare a nivelului de competenţe specifice ale elevilor la sfîrşitul învăţămîntului primar.
2. Evaluarea finală a rezultatelor şcolare are drept obiective:
 determinarea nivelului de formare a competenţelor specifice la finele primei trepte de şcolaritate;
 diagnosticarea rezultatelor înregistrate;
 prognozarea performanţelor viitoare ale elevilor;
 stimularea motivaţiei elevilor pentru învăţare şi rezultatele ei;
 estimarea reală a calităţii predării/învăţării/ evaluării în învăţămîntul primar.
3. Evaluarea finală în învăţămîntul primar se organizează în fiecare instituţie de învăţămînt şi este obligatorie pentru fiecare elev.
4. La evaluarea finală sînt admişi toţi elevii clasei a IV-a, indiferent de situaţia lor şcolară.
5. Evaluarea finală este fără taxă, atît pentru elevii instituţiilor de stat, cît şi pentru cei din învăţămîntul
privat.
6. Elevii, care în perioada evaluării au lipsit motivat sau din alte cauze, au obţinut note nesatisfăcătoare la evaluarea finală de bază, susţin probele într-o perioadă suplimentară, determinată de către administraţia instituţiei de învăţămînt, dar nu mai tîrziu decît data încheierii anului şcolar.
7. Nota obţinută la evaluarea finală are valoarea unei note curente.
8. Nota anuală la disciplinele la care se susţin probe de evaluare finală în clasa a IV-a este egală cu media aritmetică (cu rotunjire pînă la întreg) a două note semestriale (semestrele I şi II).

II. COORDONAREA METODOLOGICĂ A EVALUĂRII FINALE:
COMPETENŢE ŞI RESPONSABILITĂŢI
9. Coordonarea acţiunilor de organizare şi desfăşurare a evaluării finale este asigurată, după cum urmează:
- Pe plan republican: Agenţia de Asigurare a Calităţii şi Comisia Naţională de Examene.
- În raion/ municipiu: Direcţia generală raională/ municipală învăţămînt, tineret şi sport.
- În instituţia de învăţămînt: Administraţia unităţii şcolare.
10. Agenţia de Asigurare a Calităţii:
a) elaborează subiectele pentru evaluarea finală în concordanţă cu recomandările curriculumului disciplinar şi cu programele pentru evaluarea rezultatelor finale în învăţămîntul primar la disciplinele incluse în grila evaluării finale, baremele de corectare, schema de convertire a punctajului în note, modelele de rapoarte ce se referă la analiza rezultatelor;
b) propune, spre aprobare, ministrului educaţiei lista disciplinelor şcolare incluse în evaluarea finală, termenele de organizare şi desfăşurare a evaluării;
c) analizează rezultatele evaluării finale şi elaborează raportul analitic, care, ulterior, este publicat pe site-ul Ministerului Educaţiei (www.edu.md) şi al Agenţiei de Asigurare a Calităţii (aee.edu.md) şi remis în instituţiile de învăţămînt spre informare, documentare şi luare de atitudini adecvate, în raport cu ideea de calitate a procesului educaţional.
11. Direcţia generală raională/ municipală învăţămînt, tineret şi sport:
a) este responsabilă de desfăşurarea evaluării finale în instituţiile de învăţămînt subordonate;
b) monitorizează procesul de organizare şi desfăşurare a evaluării finale;
c) instruieşte toate persoanele antrenate în desfăşurarea evaluării finale;
d) preia, sub semnătură, de la Agenţia de Asigurare a Calităţii şi transmite administraţiei unităţii şcolare testele, baremele de corectare şi schema de convertire a punctajului în note;
e) acumulează, sistematizează datele din centralizatoare şi transmite, în următoarele trei zile de la susţinerea probei, scorurile cumulative (numărul de elevi cu acelaşi număr de puncte) Agenţiei de Asigurare a Calităţii;
f) analizează modul de desfăşurare a evaluării finale în instituţiile de învăţămînt subordonate şi rezultatele acestora ca indicatori de impact a calităţii procesului educaţional;
g) elaborează şi transmite Agenţiei de Asigurare a Calităţii pînă la 31.05.2014 raportul final (anexa 2) cu privire la organizarea şi desfăşurarea evaluării finale în raion/ municipiu.
12. Administraţia unităţii şcolare:
a) organizează şi desfăşoară, regulamentar, evaluarea finală în instituţia de învăţămînt respectivă;
b) este responsabilă de securitatea şi integritatea tuturor materialelor pentru evaluarea finală;
c) constituie şi aprobă, prin ordin scris, comisia de evaluare din care fac parte învăţători, cu excepţia învăţătorului de la clasa dată;
d) acumulează şi transmite scorurile cumulative (numărul de elevi cu acelaşi număr de puncte) Direcţiei generale raionale/ municipale învăţămînt, tineret şi sport;
e) analizează rezultatele finale ale absolvenţilor treptei primare de învăţămînt, elaborînd raportul final (anexa 1) cu privire la organizarea şi desfăşurarea evaluării finale în instituţia dată pe care-l prezintă Direcţiei generale raionale/ municipale învăţămînt, tineret şi sport, în termenii indicaţi de aceasta.

III. ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA
EVALUĂRII FINALE
13. Evaluarea finală este organizată în scris la limba de instruire, matematică şi limba maternă – limba ucraineană/ găgăuză/ bulgară.
14. Elevii din instituţiile alolingve susţin, obligatoriu, o probă orală la limba română, prin care se va testa
competenţe elementare de vorbire în limba română prin intermediul actelor de vorbire şi a imaginilor. Proba va fi elaborată de către Agenţia de Asigurare a Calităţii, în strictă conformitate cu recomandările curriculumului predat. Fiecare elev va fi evaluat în maximum 10 minute.
15. Pentru proba scrisă se acordă o oră astronomică (60 de minute). Timpul de lucru se calculează din momentul în care elevii încep rezolvarea testului.
16. Toate probele din cadrul evaluării finale, în toate instituţiile de învăţămînt, încep la aceeaşi oră, stabilită de către Agenţia de Asigurare a Calităţii.
17. Elevii susţin, într-o zi, doar o singură probă de evaluare. Între probe se face o pauză de, cel puţin, o zi
calendaristică.
18. Sălile de clasă sînt pregătite pentru această activitate, inclusiv prin eliminarea oricăror materiale didactice ce ar putea influenţa elevii în realizarea probelor de evaluare.
19. Elevii sînt repartizaţi cîte unul în bancă, pe clase, în ordine alfabetică.
20. Testele de evaluare sînt administrate de către asistenţi (profesori din treapta gimnazială), desemnaţi prin ordinul directorului instituţiei de învăţămînt.
21. Corectarea lucrărilor se efectuează în fiecare instituţie de învăţămînt, în conformitate cu baremele de
corectare, elaborate de Agenţia de Asigurare a Calităţii.
22. Fiecare lucrare este verificată de către un învăţător, cu indicarea pe foaia de titlu, a scorului acumulat
de către elev.
23. Pentru realizarea testului, elevii folosesc doar pix cu cerneală de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion simplu.
24. În zilele desfăşurării probelor de evaluare finală se recomandă a include în schema orară activităţi
extracurriculare.

IV. DISPOZIŢII FINALE
25. Respectarea metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea evaluării finale este obligatorie pentru
toate persoanele antrenate în organizarea şi desfăşurarea procesului la această treaptă de şcolaritate.
26. Directorii instituţiilor de învăţămînt aduc la cunoştinţa cadrelor didactice şi a părinţilor elevilor clasei
a IV-a prevederile prezentei metodologii.
27. Este interzisă colectarea sau favorizarea acţiunilor de colectare a fondurilor materiale sau băneşti de la
orice persoană fizică ori juridică, în legătură cu evaluarea finală. Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea acesteia sînt asigurate din bugetul de stat în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 601
din 20.05.2003, modificată prin Hotărîrea Guvernului nr. 275 din 13.04.2010 „Cu privire la acţiunile
de organizare şi desfăşurare a examenelor de absolvire a treptelor de şcolaritate”.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu