duminică, 30 martie 2014

Ema la scoala: 10 metode de citire



Ema la scoala: 10 metode de citire
http://emalascoala.blogspot.com/2014/03/10-metode-de-citire.html?spref=bl
Care e secretul pe care sa il aplicam pentru ca scolarii sa citeasca repede si bine si cititul sa nu fie o corvoada? Ii voi spune de data aceasta VARIATIE. Sunt momente cand pare ca nu putem schimba ritmul lent si plictisitor al unor ore: un copil citeste incet, poticnindu-se, iar ceilalti asteapta mai mult sau mai putin rabdatori sa le vina randul. Sunt si momente din acestea si nu trebuie sa le negam. Ele fac parte din atmosfera unei clase. Dar dincolo de ele, cititul poate deveni amuzant variind modalitatile in care se face citirea.

1. Citirea selectiva - e ca un concurs - Exemple - Cititi din text doar cuvintele din 2  silabe / Propozitiitle din 3 cuvinte / Enunturile care au linie de dialog / Enunturile care au semnul exclamarii / Cititi doar numele de persoane care apar in text / Cititi prima propozitie sau ultima, a doua sau a cincea. Citirea selectiva elimina memorarea textului, ordoneaza mintea copiilor, le focalizeaza atentia pe anume puncte de interes si le permite sa arate ca stiu sa citeasca.

2. Citirea pe roluri - daca textul permite. E amuzanta, reconfortanta, e un joc. In background invatatorul poate urmari daca elevii isi stiu rolul si pot urmari succesiunea replicilor, daca sunt atenti si se concentreaza la activitate.

3. Citirea tare / in gand - Cititi cu glas tare o propozitie, iar pe urmatoarea in gand si tot asa. Merge de minune la poezii. Noi am incercat ultima oara cu poezia Bondarul lenes de Elena Farago. Copiii pot citi astfel individual, pe grupe sau cu totii. Daca citesc individual, e usor. Daca citesc in pereche sau intr-un grup, atunci trebuie sa se armonizeze cu ceilalti, sa pastreze ritmul, sa fie parte a grupului. Dupa ce citim astfel, ii intreb pe copii: A avut sens poezia? Ati inteles ceva? De cele mai multe ori poezia are sens si citita asa si e amuzant.

4. Citirea de la sfarsit la inceput. E cea mai amuzanta! Merge de minune cu poezii, dar se potriveste si textelor narative. Incepeti sa cititi de la sfarsit catre inceput. Are sens? Ati inteles ceva? Daaaa!

5. Citirea in perechi - Copiilor le plac parteneriatele si le place sa citeasca cu un prieten. Citirea cu un coleg drag ii ajuta sa fie increzatori, sa ofere spectacol, ii stimuleaza, dar in acelasi ritm trebuie sa se armonizeze cu colegul, sa tina ritmul, sa il astepte.

6. Citirea "spectacol" - Copilul care citeste vine in fata clasei si citeste cat poate de corect si cu intonatie. la sfarsit face o plecaciune catre "spectatori", iar acestia aplauda. Nu e o metoda care sa fie adoptata cu copiii care au dificultati in a citi, dar e perfecta pentru cei care turuie textele. Le ofera posibilitatea de a face spectacol, de "a fi mai sus" decat ceilalti, de a fi actorul principal si de a arata maiestria lor in arta cititului.

7. Citirea in lant - fiecare copil citeste cate o propozitie. E amuzant cand fiecare trebuie sa citeasca doar cate un cuvant. Citirea in lant ii determina pe copii sa fie atenti la text, sa se concentreze si le da posibilitatea de a fi parte din activitate.


8. Citirea cu ritm - Copiii citesc si la fiecare cuvant bat cu degetul in banca. Metoda se potriveste poeziilor, dar incercati si cu naratiunile. Copiii vor fi stimulati astfel sa perceapa fiecare cuvant ca o entitate. Cititul si bataia din deget sunt doua activitati ce trebuie coordonate.

9. Citirea cu batai din palme - La sfarsitul propozitiei, bateti din palme. In acest fel copiii vor deveni constienti de fiecare propozitie. Si e si amuzant. Bataile din palme pot fi inlocuite cu ridicarea in picioare la sfarsitul propozitiei sau bataie usoara pe umarul colegului.

10. Citirea de placere - ii incurajez pe copii sa citeasca celorlalti povestiri parcurse de ei acasa sau chiar compuse de ei.
Voi ce metode folositi?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu