miercuri, 20 septembrie 2017

10 idei de a atrage elevii spre citit

Vânătoarea de comori

Împarte clasa pe grupe și pornește o vânătoare de comori. Dă-i fiecărei grupe un exemplar din aceeași carte. Pune-i să găsească numărul paginii ce corespunde unui obiect anume, unei întâmplări sau unui personaj din carte. La final, oferă premii echipei care s-a descurcat cel mai bine.

(Clasa a VI-a)
 Numește Cartea!
Explică-le elevilor cât de importante sunt coperta și titlul unei cărți. Apoi, citește-le dintr-o carte anume, fără să le arăți coperta sau titlul. Pune-i în cele din urmă să deseneze pe o coală de hârtie cum și-au imaginat ei că ar arăta coperta și ce titlu i-ar da cărții, în funcție de pasajul citit. La final, așază volumul undeva la vedere, unde să fie înconjurat de toate desenele copiilor.

(Clasele I-VI)
 Cititorii de Mâine

Elevii claselor I-VIII ar putea să creeze propriile povești, cu ilustrații viu colorate cu tot, pe care apoi să le lamineze și să le transforme în mini-cărți. Acestea ar putea fi oferite în dar în maternități mamelor ce abia au născut, dimpreună cu o scrisoare în care le este explicată importanța cititului pentru viitorul copiilor lor.
 Unde în lume?
Înmânează fiecărui elev o hartă a lumii. De fiecare dată când elevul citește o carte, trebuie să coloreze pe hartă țara unde fie s-a născut scriitorul, fie are loc acțiunea cărții. Elevul care colorează cele mai multe țări pe hartă primește un premiu.
(Clasa a IV-a)
 Două personaje se întâlnesc

Pune elevii doi câte doi să-și aleagă personajul preferat. Dă-le temă de casă să scrie o poveste împreună în care cele două personaje din povești diferite se întâlnesc. Apoi, pune-i să joace acea poveste în fața clasei.
(Clasa a V-a)
 Citește-i directorului

Recunoaște meritele elevilor cei mai cititori trimițându-i în biroul directorului să-i citească din cartea preferată. Înainte de asta, creează un banner pe care să scrie „Îi citesc directorului”. Copiii pot colora literele. Atârnă bannerul în biroul directorului. Elevii care au citit acolo se pot semna pe bannerul respectiv. Directorul le poate oferi fiecăruia câte un semn de carte care să spună „Eu i-am citit directorului” și pe care directorul să-l semneze.
(Clasa a II-a)
 Un timeline al lecturilor

Ca să încurajezi dezvoltarea personală și un simț al auto-împlinirii la copii, e important să realizezi un așa numit timeline sau cronologie a lecturilor. Asta presupune ca elevii să creeze o axă a timpului, a vieții lor, iar pentru fiecare perioadă, să treacă titlul care i-a marcat atunci și să spună ce anume le-a plăcut atât de mult la acea carte. Pot include fotografii, coperte, ilustrații pentru a expune cât mai elaborat istoria lor personală într-ale cititului. Aceste timeline-uri sunt o reclamă excelentă pentru cărți, trezesc curiozitatea celorlalți copii pentru titlurile pe care nu le-au citit ei înșiși și pe care le văd la colegii lor, iar pe fiecare elev în parte îl ajută să conștientizeze propria evoluție, de-a lungul timpului, în materie de lecturi.
(Clasa a IV-a – sau orice clasă)
 Cititul e dulce!

O bună activitate pe care o poți pregăti cu elevii în clasă este să faceți prăjituri-răvașe. Stabiliți o rețetă de prăjituri și pune-i pe copii să te ajute să faceți prăjitura. Apoi, fiecare elev își trece pe o bucată de hârtie titlul cărții preferate, îndoaie bucata de hârtie, o vâră în prăjitură, apoi o pune la copt. Copilul se va distra descoperind răvașul din prăjitură, încercând să ghicească a cui carte preferată e cea din prăjitura pe care a ales-o din tavă.
(Clasa I)
 Cărțile deschid uși

Fiecare clasă trebuie să cadă de acord asupra unui titlu de carte. Apoi elevii vor decora ușa clasei astfel încât să redea coperta volumului ales. Uriașa copertă se va deschide astfel, dând spre o clasă a cărei butaforie va imita cât mai fidel atmosfera și scenele din cartea respectivă, iar elevii se vor îmbracă precum personajele din poveste.
(Clasa a VI-a)
 Prieteni cititori

Fiecărui elev din clasa a VI-a i se va desemna câte un elev din clasa I pe care să-l intervieveze. Acesta trebuie să afle amănunte despre familia, data de naștere, prietenii, animalele de companie și hobby-urile celui mic. Folosindu-se de aceste informații, elevul din clasa a VI-a va scrie o poveste în care micuțul din clasa I este personaj principal. Povestirile vor fi publicate în format de carte de către elevul din clasa a VI-a, cu tot cu copertă și cu paginile cusute laolaltă, apoi acesta i-o va oferi în dar micuțului din clasa I și o vor citi și savura împreună.
(Clasa a VI-a)
 Undă verde la citit!

Elevilor li se vor recomanda cărți de către colegii din celelalte clase. După ce au citit cărțile, profesorul trebuie să aducă la școală carduri verzi, galbene și roșii, care corespund culorilor semaforului. Fiecare copil trebuie să aleagă câte un card pentru cartea citită. Așadar, dacă elevul a ales cardul verde, înseamnă că volumul respectiv i-a plăcut mult și că-l recomandă mai departe. Dacă alege cardul galben, înseamnă că nu prea i-a plăcut, iar cel roșu presupune că nu ar recomanda nimănui cartea respectivă. Pe una din fețele cardului, copilul trebuie să treacă titlul și autorul operei parcurse, precum și câteva cuvinte despre volum. Pe cealaltă față a cardului, trebuie să argumenteze de ce a ales culoarea respectivă pentru acel titlu.
(Clasa a IV-a)
 Bookselfie

Fiecare elev să-și facă un selfie cât mai interesant cu volumul preferat. Apoi, să scrie un rezumat al acelei cărți, argumentând de ce i se pare atât de specială. Atât pozele, cât și rezumatele trebuie scoase la imprimantă, laminate și lipite pe panoul clasei. Fiecare elev trebuie să citească pasajul preferat din cartea preferată cu care și-a făcut selfie și să explice celorlalți de ce ar trebui și ei să o citească.
(Toate clasele)
Sursa  https://hyperliteratura.ro/10-idei-ingenioase-ore-literatura/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu