Ce este un proiect?
v METODĂ COMPLEMENTARĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE CU POTENŢIAL FORMATIV CARE SUSŢINE INDIVIDUALIZAREA ÎNVĂŢĂRII
v CREAŢIE PERSONALIZATĂ
- activitate cel mai pregnant centrată pe elevi
- un produs al imaginaţiei acestora menit să permită folosirea liberă a cunoştinţelor însuşite, într-un context nou şi relevant
- activitate personalizată, elevii putând decide nu numai asupra conţinutului său dar şi asupra formei de prezentare
· TEMĂ ABORDATĂ DIFERIT
- porneşte întotdeauna de la o temă de studiat în clasă
- are o structură flexibilă, se adaptează nivelului de vârstă şi de studiu
· PRODUS FINIT
- proiectul este CEVA, nu este despre ceva:
- produsul finit rezultat în urma activităţii de proiect creează elevului sentimentul utilităţii a ceea ce produce, al relevanţei pentru alţii, direcţionează efortul acestuia către cineva (public-ţintă căruia i se adresează)
- adaptabilitatea în stabilirea produselor se referă la vârsta elevilor, la interesele lor, precum şi la resursele materiale, de spaţiu şi de timp.
· ACTIVITATE CROSS-CURRICULARĂ
- încurajează cel mai bine abordara integrată a învăţării
- elevilor li se creează ocazia de a folosi cunoştinţe şi tehnici de lucru dobândite la diferite discipline
- centrarea pe elev se traduce prin posibilitatea acestuia de a asambla într-o viziune personală cunoştinţele pe care le are
- se poate realiza în clasă sau în afara clasei, în funcţie de conţinut, resurse, interese.
- facilitează dobândirea sensului a ceea ce învaţă, răspunzând întrebării esenţiale: CE POT SĂ FAC CU CEEA CE AM ÎNVĂŢAT LA ŞCOALĂ?
Exemple de produse realizate în urma derulării unui proiect:
§ pliante
§ broşuri
§ postere, albume
§ pagini de revistă sau ziar
§ carte/albumuri
§ sondaje de opinie însoţite de comentarii
§ senarii, dramatizări
§ obiecte ingenioase însoţite de instrucţiuni de utilizare
§ studii de caz
§ spoturi sau afişe publicitare etc.
Cum realizăm managementul proiectului ?
Proiectul
· începe în clasă prin definirea şi înţelegerea sarcinii (eventual şi prin începerea rezolvării acesteia),
· se continuă acasă pe parcursul a câtorva zile sau săptămâni
(timp în care elevul are consultări individuale cu profesorul şi 1-2 întâlniri de proiect cu întreaga clasă sau în grupe mici) şi
· se încheie tot în clasă, prin prezentarea în faţa colegilor a unui raport asupra rezultatelor obţinute şi dacă este cazul, a produsului realizat sau a portofoliului
Managementul timpului
În funcţie de complexitatea proiectului şi de numărul de ore alocat se pot stabili:
• un ORAR al proiectului: etape, date limită
• activităţi realizate acasă
• activităţi realizate în clasă
• limite de timp pentru brainstorming, discuţii de grup, feed-back
Managementul materialelor
Profesorul,
• are datoria să sugereze şi să ofere surse de informare care să nu depăşească nivelul de înţelegere al elevilor
• cu ajutorul elevilor, poate organiza bănci de date, de idei, de imagini, de materiale concrete (reviste, postere, ilustrate), dezvoltându-le astfel abilitatea de organizare a informaţiei
Managementul clasei
Organizarea colectivului de elevi este o cheie a succesului unui proiect:
• pregătiţi-vă cu grijă activitatea
• folosiţi în mod consecvent tehnicile interactive la întâlnirile de proiect: brainstorming, IPC, alternanţa formelor de activitate – în perechi/în grup mic/individuală
• nu zoriţi desfăşurarea activităţilor
• cereţi elevilor să demonstreze sau să explice proceduri, tehnici de lucru, soluţii proprii pentru dificultăţile apărute
• folosiţi “gălăgia lucrativă”
• determinaţi-i pe elevi să gândească
• nu renunţaţi uşor.
Structura şi criteriile de evaluare ale proiectului
STRUCTURA PROIECTULUI
|
CRITERII DE EVALUARE
(orientative, SE POT REFERI LA URMĂTOARELE CAPACITĂŢI / COMPETENŢE ale elevilor)
| |
TITLUL,
TEMA
|
→ utilizarea corespunzătoare a metodelor de lucru alese şi a bibliografiei
→ aplicarea unor tehnici de observare, sistematizare
→ aplicarea, generalizarea şi interpretarea logică a datelor, rezultatealor
→ organizarea riguroasă a ideilor şi a materialelor în raportul/ prezentarea finală
→ redactarea cu acurateţe a desenelor şi diagramelor, a calculelor
→ prezentarea raportului final (calitatea prezentării/ ţinuta etc.)
Asumarea, în clasă, a unor standarde de calitate pentru realizarea proiectului este facilitată de stabilirea termenelor şi formularea criteriilor de evaluare împreună cu elevii
| |
INTRODUCERE
|
argumente, motivare, întrebări desprinse din temă
| |
DESFĂŞURAREA
PROIECTULUI
|
palnul de lucru metode
materiale, etape,
termene
| |
REZULTATE
|
sistematizate, ilustrate (grafice, sinteze, desene, tabele, înregistrări audio şi video, …)
| |
CONCLUZII
|
interpretări, opinii personale, soluţii propuse, generalizări
| |
BIBLIOGRAFIE
|
lista lucrărilor, surselor Internet consultate
|
Proiectul în sinteză
• PROIECTUL–metodă complementară de evaluare - care oferă posibilitatea integrării evaluării în învăţare. Din acest punct de vedere, putem să considerăm proiectul, în aceeaşi măsură, o metodă activă de învăţare.
• Oferă avantajul unei evaluări contextualizate şi de proces şi constituie totodată o activitate de învăţare motivantă pentru elev, cu caracter flexibil, individualizator è è este forma de evaluare recomandată şi pentru disciplinele opţionale (din CDS).
• În practică s-a constatat că este o activitate foarte bine apreciată de elevi.
• Învăţarea în context, dobândeşte sens şi prin aceea că se finalizează prin ceva concret care orientează achiziţiile elevilor, aparent fără efort - nu ezitaţi să propuneţi proiecte elevilor !
• Este de preferat ca proiectul să vizeze mai multe obiective de referinţă/ competenţe specifice ale programei è è în felul acesta se multiplică şansele de combinare şi recombinare a achiziţiilor cu elementele de noutate şi de structurare a deprinderilor şi a cunoştinţelor.
• Este important ca pentru fiecare etapă a proiectului să se formuleze cerinţe clare.
• Etapele proiectului trebuie să cuprindă o diversitate de activităţi care să “ţintească” obiectivele de referinţă / competenţele specifice selectate pentru proiect.
• Plăcerea cu care elevii se antrenează în activităţile de proiect este data de aspectul de ludic serios, dar care concură substanţial la îmbogăţirea cunoştinţelor şi a capacităţilor
• Durata proiectului trebuie să fie suficient de mare pentru a permite realizarea unui produs de calitate, prin revizuiri succesive şi permanentă raportare la criteriile de evaluare stabilite.
• În paralel cu achiziţiile specifice unui domeniu, elevii vor începe să interiorizeze regulile calităţii. Din aceeaşi perspectivă,este necesară stabilirea de termene clare pentru fiecare etapă.
• În timpul activităţii de proiect derulate în clasă, PROFESORUL va fi:
Ø MODERATOR – detensionând eventualele divergenţe apărute în grup
sau
Ø FACILITATOR – sprijinind grupurile /elevii aflate/ţi în dificultate.
Ø Profesorul va interveni dacă observă
Ø interpretări eronate,
Ø blocaje,
Ø distanţarea faţă de sarcina de lucru.
Un proiect model realizat de elevii clasei a III-a (2012)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu